Sayang sangat-sangat...

Ya ALLAH, tolonglahh aku, hambaMu yang lemah ini Ya ALLAH.....

kenapa kau uji aku dengan perasaan ini Ya ALLAH...

aku tak sanggup menerima hakikat ini, Ya ALLAH...

aku tak boleh BERCINTA....dan aku tak nak BERCINTA, Ya ALLAH...

tapi, kenapa perasaan ku ini tak sama dengan perlakuan ku terhadapnya...

maafkan aku wahai lelaki..kita hanya sesuai sebagai 'KAWAN'...

TAK MUNGKIN boleh lebih dari itu....

kita tak sama... aku tak sanggup menghampakan kau....

maafkan aku kerana telah banyak menipu kau selama ini

aku menipu mengatakan yang aku sudah ada 'pakwe' kepada kau...

aku menipu mengatakan yang aku sangat mencintai 'pakwe' ku itu dan tak sanggup melepaskannya demi kau...

maafkan aku kawan... aku menipu kerana aku tak sanggup untuk menyakiti perasaan kau...

kau terlalu baik kepada ku...aku tak sanggup mengutang budi kepada kau...

biarlah, kau kata yang aku telah menyakiti hati dan perasaan mu itu...

biarlah, aku menyakiti hati kau sekarang... kerana aku tak sanggup menyakiti kau NANTI...

disaat hari kematian ku......

aku sentiasa berdoa agar kau dapat wanita yang boleh membahagiakan kau, wahai kawan..

biarlah kita menjadi kawan selamanya..

biarlah aku menyimpan perasaanku yang sebenar terhadap kau,....

kau tak perlu tahu 'RAHSIA' disebalik lakonan ku itu....

aku amat menyayangimu wahai kawan........

aku amat bersyukur kerana dapat kesempatan mengenali orang seperti kau...

Ya ALLAH....terima kasih...

kerna beriku kesempatan bertemu dengan kawan-kawanku..

kerna beriku kesempatan bertemu dengan guru-guruku...

kerna beriku kesempatan menyambut 'Hari Guru' di sekolahku...

kerna beriku kesempatan menyambut 'Hari Ibu' dengan emakku...

kerna beriku kesempatan menjalankan ibadah dengan tulus, iklas dan kusyuk hanya kepada Mu, Ya ALLAH...

Ya ALLAH...

berikan lah ku peluang untuk terus membahagiakan orang-orang disisiku, Ya ALLAH...

berikan lah ku peluang untuk sentiasa membuat amal ibadah kejalanMu, Ya ALLAH...

berikan lah ku peluang untuk menjadi anak yang solehah, adik yang baik, kawan yang baik dan anak murid yang cemerlang.....

berikan lah ku peluang untuk terus hidup lama lagi, dan menikmati kebahagiaan hanya sebentar cuma disisi orang yang menyayangiku, Ya ALLAH....

jikalau tidak..

kau ambillah nyawaku ini pada bulan Ramadhan yang akan kunjung tiba Ya ALLAH...
betul, aku tidak tahan untuk menaggung seksa kesakitan ku ini...

aku bertahan demi ibuku, keluargaku, kawan-kawan dan guru-guru...

aku masih ingat...perbualanku dengan emak pada 'Hari Ibu' yang lalu..

saat aku tidor beralaskan paha emak.. di saat aku bertahan dengan kesakitan yang sering menyerangku... aku berkata kepada emak...

"mak, nantikan adik mesti tak bleh sambut Hari Ibu dengan mak lagi kan.. adik mesti tak bleh tidoq atas paha mak lagi..adik tak bleh cium mak tiap-tiap hari lagi...adik tak bleh kata ' mak, Selamat Hari Ibu Mak..adik sayang sangat kat mak..you're the best mom in the world' "

pastu, mak aku pun  kata...

"awat adik cakap macam tuhh, sayang?? mak tak suka adik kata macam tuhh lagi"

aku kata..

"ya larhh..hidup adik kan tak lama lagi....adik sayang mak sangat-sangat, mak larhh kekasih, mak larhh kawan, mak larhh cikgu yang terbaik...adik sayang mak..."

mak kata...

"adik, mak kan dah kata yang mak tak suka adik kata macam tuhh.. kita kan dah janji akan lawan sakit kita sama-sama... jadi, kita akan buat beribu cara sekalipun untuk sembuhkan penyakit nihh...percayalah, sayang.. mak sentiasa ada dengan adik...ALLAH, bagi dugaan hanya untuk orang-orang yang dia tahu akan sabar dengan dugaan yang dia beri saja, dik.."

aku....*masa tuhh aku dah start mengeluarkan air mata.. tak tau kenapa air mataku ini terkeluar sedangkan aku tak mahu mak aku turut menangis...

"maafkan adik, mak..tapi, tu kan kenyataan...adik sayang mak sangat-sangat"

mak kata..

"ya, kenyataan.. tapi, kita boleh usaha kan...ALLAH, suka orang yang berusaha..."

*aku terus terlelap atas paha mak..dengan juraian air mata...'ADIK SAYANG MAK'...

10 ulasan:

  1. anilah...ayat ko style giller...nasib baek aku x menangis...tpi saper laki yg ko kata kwan tu,,brithu arr aku??? and 1 g jngn cakap mcm ajal ko smpai kat blan rammadan,xbaek tau sbb hidup&mati di tngn Allah & klau ko "pergi"...nnti saper nak tugas dgn aku, dh la blan puasa, penat arr aku...bkan snang nk uruskan kmpulan 1 ni tnpa ko....fuhhhh..penat aku komen.... dan last ingatlah jlani kehidpanmu dgn senyuman & semua kwn2 pasti akan menyokong ko...asalamualaikum..bye

    BalasPadam
  2. dear,xbaik fkir mcam tue... ajal maut d tangan ALLAH..ALLAH lebih mengetahui sesuatu yang baik untuk hambanya... manusia selalu merungut apabila d hari yg panas,tba2 hujan turun dengan lebat..tetapi manusia x sedar,berhentinya hujan itu,munculah pelangi..yg sangat indah untuk ditatap..itu maknanya,ALLAH mengaturkan sesuatu yg lebih baik uat kita tnpa kita sedar....
    KAWANKU,x baik melawan fitrah...mungkin ALLAH dh utuskan lelaki itu untuk menjgamu sehingga akhir hayat..jgan kerana itu,kamu mengabaikan prsaan kamu sndiri.... jgan jadi lemah cmnie sayang..xkan ampa nak tengok keluarga ampa,kawan2 ampa and cikgu2 nangis kerana ampa?? jdilah seorang gurl yang tabah...i 'm alwaz here for u... dont ever said like that anymore...pleaz..lwan sume dugaan tuk kmi sume..ira sentiasa adew tuk nilah! ingat,nilah kawan terbaik ira d sek tu,ira xmampu nak jalani idop tanpa Nilah... ingat kawan2 yg sgt syg nilah..Ain,kelly,idayatul and ramai agy..Xdew sorang pown kwan yg membenci Nilah mcam dieorng benci ira..so,dont be like that

    BalasPadam
  3. Arif: waalaikummussalam..terima kasih sangat-sangat, kawan... siapa lelaki tuhh?? sapa lahh kan lelaki yg malang tuh kan??hehehe.. entah larhh, weyhh.. yg ampa perlu tau dia hanyalah seorang lelaki yang baik, yang boleh dikatakan seorang perempuan bertuah bila dpat mnjalimkan hubungan dgn dia... mak slalu kata 'seorang lelaki yg baik, hnya untuk seorang perempuan yg baik' dan km berharp itu untuknya... perempuan yg dpt mnyayangi dia sama dgan km sayang dia atau lebih baik lebih, dan harap perempuan itu tak mnsia-siakan dia yg bagaikan malaikat bg km... ya, kita tak tau bila kita akan 'pergi' mnemui pencipta kita... tp, tak salah klau kita 'bersedia' kan... hahaha.. Arif smpat lg buat lawak nohh.. he5... ramai lg larhh yg boleh tolong ampa bertugas..ye2..senyum tak perlu kata apa-apa...hahaha....

    BalasPadam
  4. Eira: terima kasih banyak-banyak koz jadi kawan yang terbaik buat Nilah....ya, betul.. km tak bleh kata mcm tuhh.. tp, itu KENYATAAN, Eira.. sebagai hamba yg lemah km sentiasa ingat bila km nak berjumpa dengan-Nya.. mungkin km berdosa kerana telah menolak fitrah kehidupan kita sbgai manusia yg ingin sahaja disayangi dan dicintai tp, km selalu berfikir ke hadapan..km tak suka dan km BENCI tengok orang yang km sayang menangis dan kecewa kerna km nak yg TERBAIK buat mereka dan juga hampa.. always, hanya yang TERBAIK... kerna km fikir bila km dah 'tak ada' dia dah tak akan ingat km lg... kerna dia dah ada penganti yg LEBIH baik dari km.. kerna km tak boleh lbih dari mnjadi seorang kawan.. km sentiasa berdoa untuk menjadi anak yang solehah, adik yang terbaik agar kakak ngan abng km tak akn bandingkan km dgn adik kawan2 depa dan km juga sentiasa berdoa tuk mnjadi kawan dan murid yang terbaik... wlaupun knyataan nya mungkin tak sama dengan apa yg km inginkan.. manusia hanya merancang, tapi ALLAH yang menentukan.. terima kasih lg sekali, Eira..terima kasih banyak-banyak.km sayang ampa dgan kawan-kawan yg lain sangat-sangat...km nak mnjjadi seorang gadis yang sentiasa TABAH dan ingat pada penciptanya.. dunia hanya pinjaman.. jd, km nak tabah hadapi dugaan hidup km.. km kan 'gadis_TRANSFORMER'..hehehe.. jd tak boleh give up2...

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. Ya Allah, npe la nilah ckp cm tu....x baik tau x nilah ckp cm tu....mna nilah yg abg din knl dlu, yg kuat smangat...nilah xleh lemah n putus asa mcm tu je nilah...nilah kna kuat...abg din tau nilah nie seorg perempuan yg kuat smangat n tabah...lau nilah rasa lemah, nilah b'doa la byk2 kat Allah...mtk Dia kuatkn nilah....abg din anggp nilah sbgai seorg kwn n seorg adk....ramai kwn2 nilah yg sygkn nilah...percaya la, tiada sapa pn yg akn bnci nilah...yg abg din tau, nilah is good girl...abg din sntiasa doakn utk nilah n kwn2 nilah yg lain...ok, be strong my little sis... SEMANGAT!!! SEMANGAT!!! SEMANGAT!!!

    BalasPadam
  7. abang Dinn don't to be worry about it, okeyhh.. kenyataan tetap kenyataan..yaepp, Nilah kena kuat..tapi kan..kita hanyalah manusia yang lemah kan... tak lepas dari tanggapan sama ada baik atau buruk.. terima kasih, abang Dinn..terima kasih banyak-banyak.. yaepp, SEMANGAT!! SEMANGAT!! SEMANGAT!!

    BalasPadam
  8. ok...anything happen, just tell me k...abg din bersedia dg msalah nilah....

    BalasPadam
  9. okeyhh..Insya-ALLAH..terima kasih yaepp, abng dinn...

    BalasPadam