#Diari Ramadhan, Anilah...opss!!

Assalamualaikum, semua!!

hai..

kita dah masuk ke 10 hari terakhir Ramadhan

What do you feel, guys??

ermm..
malam-malam yang terakhir nihh eloklah kita perbanyakkan amal ibadat, yer dop??
baca Al-Quran
sedekah
perbanyakkan solat-solat sunat..
pahala buat yang sunat pada bulan Ramadhan diibaratkan seperti kita buat yang WAJIB.. Subhanallah!!
lebih kusyuk sembahyang, jangan duk ingat makan jaa..
sembahyang ikut time, jangan pulak waktu nak habis waktu kau baru tergedik-gedik nak 'cupp' toilet coz nak ambik wudhuk sebab dah lewat punya pasal..
(HOHOHO!! diakui sememangnya itu semua perkara yang aku lalui sendiri)

sememangnya hari-hari aku akan kena hingiaq ngan mak coz lambat punya pasal..
lambat bangun sahur (abah dah habis makan, aku baru nak bismillah)
lambat pi sekolah (abah kena PONN!! PONN!! dulu baru aku keluar)
lambat solat

ishk..ishkk..ishkk..
apalah nak jadi dengan kau nih Anilah oii!!
ce matang sikit!!
haihh.. sampai hari-hari mak nak kena suruh nih!!

WELL, aku memang suka dengaq suara merdu mak tuhh.. :P
kihkihkih

tuh tak termasuk lagi dengan tazkirah agamanya pagi-pagi kat aku
opcoz tajuknya ialah 'Ingatlah Allah'

hari-hari before pi sekolah aku akan salam and cium mak aku dulu
pastu aku akan cakap
"mak, doakan adik tau mak!!"
*dengan gaya terlebih macho aku..opss!! terlebih sudaa!!
 itu benda yang WAJIB aku cakap tiap-tiap hari

HAH!! selepas itu mulalah mak aku nak bertazkirah kat aku
"ya! adik.. ingat Allah adik, baca doa...blalalala~"

itulah mak aku!!
cakap ja nak makan apa, Insya-Allah permintaan anak-anak dia tak pernah dia tolak

walaupun kadang-kadang dia sedikit membebel coz aku suka makan and berat aku bertambah naik..
sebagaimana naiknya harga minyak petrol dipasaran..(apa kena-mengena ngan aku nih?)

so, jawapan aku..
macam biasa
"mak, ustazah adik cakap tak baik membazir mak.. orang lain tak makan pun mak"
(sambil buat muka kesian kat mak aku)

sebenarnya itu ayat pelepasan diri..

sabar ja lah mak oii!!
ada anak last yang macam aku nihh..

nasihat pun masuk telinga kanan, keluaq telinga kiri kadang-kadang tuh..*ayat!!*

for sure mak aku nanti akan rindu gila ngan anak dia nihh..
believe me, ok!!
semestinyalah coz tak dak sapa dah nak menjadi dia punya 'pendengar setia' tazkirah pagi dia
tak dak sama nak bantah cakap dia
tak dak sama nak balas bila dia mula bercakap
and the most importance thing dia akan rindu kata-kata:

"mak, telefon adik mana?"
"mak, ada nampak spect adik tak?"
"mak, tudung skolah adik mana arr?"
"mak, PSP adik letak kat mana arr?"

HAHAHA!!
amat kejamnya anak dia nihh..
amat manjanya aku..

tapi kat sekolah tak!! nak kena lesingg ngan cikgu-cikgu duk buat tanya macam tuh?? kat sekolah aku dah berubah menjadi seorang yang bertanggungjawab.. tak manja, tetapi.. lebih tegas, mungkin??
I'm the great person.. like Elexander the Great.. piuuu!!
(hobi aku memang suka perasan.. so, korang terima ja lah yoo!!peaceeee)

oh ya!! aktiviti wajib aku dalam bulan Ramadhan pada tahun ini ialah
buat air Nescafe!!
nescafe daripada air tangan Dato' Anilah*Ehem3* sangatlah mendapat liputan dan tawaran yang luas.. ewahh!!
"hey!! tokey kilang Nescafe.. saya boleh jadi duta anda tak? piuuuuuu!!"

Nescafe itu wajib..
tambah-tambah lagi Nescafe yang aku buat..
perghh!! sodap wa cakap sama lu!!
huhuhu (masuk lift tekan sendiri!!)

ok lah, apa-apa pun
selamat menjalani ibadah puasa pada tahun ini
semoga amal ibadat kita diterima oleh-Nya

oh ya!!
kepada kawan-kawan yang seangkatan dengan aku yang sedang 'berperang' tuhh
ingat!!
menuntut ilmu tuh kan Jihat..
ikhlaskan diri k..

periksa, periksa jugak, ibadat jangan lupa
belum tentu lagi tahun depan kita masih berkesempatan untuk sambut Ramadhan, ya tak??
(peringatan untuk diri aku yang sering lalai nih jugak!)

ok.. sebelum aku nak out nihh..
I want to say that
no matter what, for me Dato' Lee Chong Wei is still the best!!
dia dah berusaha sedaya upaya dia..

mungkin rezeki tak menyebelahi dia..
it's ok.. next time, mungkin??



(p/s: aku tak tengok pun hari tuh sebenarnya coz aku pi terawih.. )

TAPI, walau apa pun
dia tetap 'HERO' di hati rakyat Malaysia


dan kepada pelumba basikal negara...
Azizulhasni Awang

TAHNIAH!

it's ok lah kalau dia tak dapat medal pun
sekurang-kurangnya dia orang Asia yang berjaya masuk final..

Insya-Allah, olimpik yang akan datang, mesti dapat GOLD punya!!

GOGO!!
Pocketrocketman!!

bye, assalamualaikum..

Anilah Ardenieti: another two paper before raya.. next week last paper and will continue it after raya.. Anilah!! Go Anilah go!! You can do it!! semangat! semangat! semangat!.. ingat mak abah!! ingat Allah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan